Συνοδευτική επιστολή – συνέντευξη

ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ: Δεν πρέπει να στέλνουμε ποτέ ένα βιογραφικό σημείωμα χωρίς την συνοδευτική του επιστολή. Δίνει την εντύπωση ότι δεν μπορούμε να συντάξουμε μια επιστολή, και επομένως θα έχουμε πρόβλημα γραπτής επικοινωνίας σε περίπτωση πρόσληψης μας. Το ιδανικό πάχος των γραφόμενων μας δεν πρέπει να ξεπερνά τα 3/4 της σελίδας. Οι παράγραφοι του cover letter είναι κατά σειρά οι ακόλουθοι:

  1. Η συνοπτική παρουσίαση του εαυτού σας, καθώς και του τι έχετε σπουδάσει – να ταιριάζουν στη θέση που επιθυμείτε,
  2. Η αναφορά στην εργασιακή σας εμπειρία με κύρια καθήκοντα και αποτελέσματα – λόγοι για τους οποίους πιστεύετε ότι ταιριάζετε σε αυτή τη θέση και
  3. Ο επίλογος με τον χαιρετισμό και την αίτηση για συνέντευξη

ΔΕΙΓΜΑ ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ: Το δείγμα αυτό είναι αρκετά καλό και προσιτό σε όλους, σε σχέση με άλλα πιο περίπλοκα. Σαφώς και τα στοιχεία που αναγράφονται είναι πλασματικά, σαφώς και κάθε ένας από εσάς θα χρειαστεί να κάνει αλλαγές, να προσθέσει στοιχεία, να εκφράσει κάτι με διαφορετικό τρόπο.

ΔΕΙΓΜΑ ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ (κατεβάστε το δειγμα σε PDF)
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Αφού καταφέρατε να φτάσετε στην πολυπόθητη συνέντευξη, τότε δίχως αμφιβολία η εταιρεία που σας κάλεσε είναι πρόθυμη να δαπανήσει πολύτιμο χρόνο για να σας γνωρίσει και να εξακριβώσει εάν πραγματικά της ταιριάζετε. Είναι πλέον στο χέρι σας, μέσω της συνέντευξης σας, να βεβαιωθείτε κι εσείς ότι η θέση αυτή είναι πράγματι ό,τι περιμένατε και από την άλλη να προσπαθήσετε να πείσετε το μελλοντικό σας εργοδότη ότι ανταποκρίνεστε στο προφίλ του εργαζόμενου που χρειάζεται. Ας αναλύσουμε λοιπόν μια επιτυχημένη συνέντευξη σε βήματα:
Βήμα 1: Προετοιμασία
Όπως σε κάθε δοκιμασία, η προετοιμασία είναι απαραίτητη για την επιτυχή της έκβαση. Συγκεκριμένα, για τη συνέντευξη θα πρέπει να κινηθείτε σε τρία επίπεδα:
Ερευνήστε την εταιρεία: Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να συγκεντρώσετε όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες για την εταιρεία. Αναζητήστε στοιχεία για:
Την ιστορία της, το όραμα και τους επιχειρησιακούς της στόχους, τα προϊόντα της, την οργανωτική της δομή, το μάρκετινγκ, τις πωλήσεις και η γεωγραφική της εξάπλωση, το dress code και τη γενικότερη κουλτούρα που τη χαρακτηρίζει ακόμα και για τους ανταγωνιστές και τους πελάτες της. Τέτοιου είδους πληροφορίες υπάρχουν συνήθως στο website της εταιρείας, σε επαγγελματικούς οδηγούς (π.χ ICAP ή Οδηγός Επικοινωνίας), στις σελίδες του οικονομικού τύπου ή ακόμα και μέσω γνωστών ή φίλων που πιθανώς να έχουν κάποια σχέση με το αντικείμενο.
Ερευνήστε τον εαυτό σας: Αφιερώστε μέρος του χρόνου σας στο να εντοπίσετε ορισμένα βασικά χαρακτηριστικά του εαυτού σας (αν δεν το έχετε ήδη κάνει). Σκεφτείτε τις ικανότητες σας, τα ενδιαφέροντα και το τι πραγματικά αναζητάτε από την εργασία σας και αναλογιστείτε τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία σας. Να είσαστε ακόμη προετοιμασμένοι να απαντήσετε σε ερωτήσεις σχετικά με τις επιλογές που κάνατε στο παρελθόν και ίσως στο γιατί αφήσατε προηγούμενες δουλείες σας. Αναγνωρίστε τις επιτυχίες και επανεξετάστε τα λάθη σας και προσδιορίστε το γιατί σας ενδιαφέρει η συγκεκριμένη εταιρεία και ο χώρος που δραστηριοποιείται
Κάντε εξάσκηση: Μπορεί να σας φαίνεται υπερβολικό, αλλά η συγκεκριμένη πρακτική φέρνει αποτελέσματα. Μαζί με κάποιον τρίτο, λοιπόν, προετοιμάστε απαντήσεις στις συνήθεις ερωτήσεις που κάνουν οι εργοδότες σε συνεντεύξεις.
ΒΗΜΑ 2: Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης
Η κάθε συνέντευξη διαφέρει ανάλογα με τη θέση, τον εργοδότη, ακόμη και τα στοιχεία της δική σας προσωπικότητας. Συνήθως, πάντως, εφαρμόζονται κάποιοι γενικοί κανόνες:
Μην αργείτε: Ο κανόνας της ασήμαντης καθυστέρησης του ενός τετάρτου (fashionably late) δεν εφαρμόζεται σε περιπτώσεις όπως του ραντεβού για επαγγελματική συνέντευξη, όπου η πρώτη εντύπωση είναι αποφασιστικής σημασίας. Δέκα λεπτά νωρίτερα είναι μάλλον το ιδανικό timing.
Αξιοπρεπής εμφάνιση: Αξίζει να δώσετε ιδιαίτερη προσοχή στην εμφάνιση σας, σε συνάρτηση και με την ενδυματολογική κουλτούρα της εταιρείας. Η καλύτερη λύση, πάντως, είναι το ντύσιμο σας να είναι ανάλογο αυτών που θα σας πάρουν συνέντευξη. Αν εκτιμάται ότι είναι αυστηρό, τότε σακάκι για τους άντρες και ταγιέρ με φούστα ή παντελόνι για τις γυναίκες. Αν πάλι είναι καθημερινό, τότε να προτιμήσετε ένα απλό παντελόνι με ένα πουκάμισο ή αντίστοιχα μια καθημερινή φούστα. Οπωσδήποτε πάντως, εκείνο που έχει τη μέγιστη σημασία είναι να νιώθετε άνετα με την εμφάνιση σας.
Να είστε ο εαυτός σας: Αναφορικά με τον τρόπο συμπεριφοράς σας, η καλύτερη συμβουλή είναι να είστε ο εαυτός σας, στην καλύτερη δυνατή του εκδοχή. Δώστε προσοχή στη γλώσσα σώματος, κάντε μια σίγουρη (όχι όμως υπερβολική) χειραψία, κοιτάξτε τον άλλον στα μάτια, αποφύγετε πολλές κινήσεις και μην καθίσετε απευθείας απέναντι, γιατί στέλνετε επιθετικά μηνύματα. Ταυτόχρονα, η σοβαρότητα, η σεμνότητα, η ειλικρίνεια και η συγκεντρωμένη προσοχή είναι οι λέξεις «κλειδιά» που θα σας χρειαστούν.
Κάντε ερωτήσεις: Αφού απαντήσετε σε ό,τι σας ρωτήσουν, μη διστάσετε να κάνετε ερωτήσεις, έτσι ώστε να λύσετε τις όποιες απορίες σας γύρω από θέματα που αφορούν:

  • στη θέση σας μέσα στην εταιρεία
  • την περιγραφή της (job description)
  • τις δυνατότητες προαγωγής και εκπαίδευσης και
  • τη μέθοδο αξιολόγησης σας

Το χρηματικό ζήτημα καλό θα ήταν να σας το αναφέρει ο εργοδότης πρώτος. Εφόσον πάντως σας γίνει πρόταση εργασίας, σε καμία περίπτωση μη συμβιβαστείτε με όρους στους οποίους δεν μπορείτε να συμβιβαστείτε.
Βήμα 3: Μετά τη συνέντευξη

Μετά τη συνέντευξη το πιο πιθανό είναι να μη σας δοθεί μια άμεση απάντηση, είτε υπάρχουν και άλλοι συνυποψήφιοι είτε γιατί πρέπει να το σκεφτούν καλύτερα. Εσείς, πάντως, καλό θα είναι να μη μείνετε άπραγοι, αλλά, προκειμένου να τους υπενθυμίσετε την υποψηφιότητα σας, θα ήταν εξαιρετικά πρωτότυπο για τα ελληνικά δεδομένα να στείλετε ένα ευχαριστήριο γράμμα, όπου θα δηλώνετε γι’ άλλη μια φορά εκτιμήσατε ιδιαίτερα την ευκαιρία που σας δόθηκε και πως μπορείτε να συνεισφέρετε στην εταιρεία.
Ποιες είναι όμως οι πιο συχνές ερωτήσεις που απευθύνουν οι αξιολογητές στους υποψηφίους και ποιες είναι οι σωστές απαντήσεις στις ερωτήσεις αυτές; Όπως επισημαίνουν σύμβουλοι επιχειρήσεων, που αναλαμβάνουν την επιλογή στελεχών για λογαριασμό εταιρειών, δέκα είναι οι ερωτήσεις στις οποίες καλούνται συνήθως να απαντήσουν οι υποψήφιοι, στη διάρκεια της συνέντευξης. Παρακάτω ακολουθούν οι ερωτήσεις αυτές και - ενδεικτικά – οι αντίστοιχες απαντήσεις. Σημειώνεται ότι κάθε μια από αυτές τις απαντήσεις δεν είναι απαραίτητα και η μοναδική σωστή απάντηση στην αντίστοιχη ερώτηση. Αντίθετα, αναφέρονται ώστε οι υποψήφιοι να «μπουν στο πνεύμα» της συνέντευξης.
Τα είδη των ερωτήσεων